Recht op een goodwillvergoeding cq. klantenvergoeding bij beëindiging van een agentuurovereenkomst

Veel geschillen naar aanleiding van de beëindiging van een agentuurovereenkomst zien op de vraag of een handelsagent recht heeft op een klantenvergoeding en zo ja, hoe hoog die vergoeding dan moet zijn. De wet bepaalt dat een handelsagent recht heeft op een klantenvergoeding, voor zover hij de principaal nieuwe klanten heeft aangebracht of de overeenkomsten met bestaande klanten aanmerkelijk heeft uitgebreid en deze overeenkomsten de principaal nog aanzienlijke voordelen opleveren. Daarbij stelt de wet tevens als vereiste dat het betalen van de vergoeding, gelet op alle omstandigheden, billijk moet zijn.

Voor wat betreft de omvang van de klantenvergoeding geldt dat deze per geval bepaald moet worden. Hierbij geldt evenwel een plafond, een maximum, van de beloning van de handelsagent over één jaar, te berekenen naar het gemiddelde van de afgelopen vijf jaren of, indien de agentuurovereenkomst korter heeft geduurd, het gemiddelde van de gehele duur daarvan.

De concrete uitleg en toepassing van de wettelijke regeling voor de klantenvergoeding bij beëindiging van de agentuurovereenkomst is onderwerp van een groot aantal nationale en Europese procedures; dit laatste omdat de wetgeving inzake de agentuurovereenkomst vooral van Europese origine is. De (voorlopige) stand van de wetgeving en jurisprudentie is dat de klantenvergoeding berekend moet worden in drie fasen:

Fase 1: een begroting van de door de agent mis te lopen provisie, ofwel het voordeel dat de principaal na de beëindiging van de agentuurovereenkomst heeft;

Fase 2: een correctie in positieve of negatieve zin aan de hand van de billijkheid;

Fase 3: de bepaling van het eerdergenoemde plafond cq. de maximale klantenvergoeding.  

Deze fases en hun onderlinge samenhang worden in verschillende arresten weer nader uitgewerkt. Hieruit blijkt dat het berekenen van een klantenvergoeding maatwerk is en blijft. Een duidelijke illustratie daarvan is dat aangenomen wordt dat ook indien er in fase 1 blijkt dat de handelsagent geen provisie verliest bij de beëindiging van de agentuurovereenkomst toch een klantenvergoeding verschuldigd kan zijn op grond van de billijkheidscorrectie in fase 2.

Bovenstaande informatie betreft de belangrijkste aandachtspunten bij berekening van de klantenvergoeding. Als gezegd is iedere situatie echter uniek. Wij nemen daarom graag de tijd om kennis te maken met u en uw zaak tijdens een vrijblijvend intakegesprek. Tijdens dit gesprek kunnen wij ingaan op de specifieke details van uw casus en kunnen wij u vaak al een eerste advies op maat geven. Pas als u en wij een klik ervaren en wij daadwerkelijk iets voor u kunnen betekenen, maken we desgewenst verdere afspraken. Neem dan ook gerust contact met ons op. De koffie staat voor u klaar.

GEWOOn.GOED

ZIJ LEVEREN KEIHARD BEWIJS

Inhoudelijk sterk

Deskundige begeleiding en vooral korte communicatielijnen zijn de positieve ervaringen die ik heb met JOUW Advocaten. Dank aan Luc Delahaye voor de professionele wijze waarop je e.e.a. tot een positief resultaat hebt weten te brengen

Peter Bouwels

Laagdrempelig

De hulp bij ons probleem hebben we als zeer prettig ervaren. De contacten waren laagdrempelig. In een aantal discussies werd deskundig en eerlijk advies gegeven. De lastige situatie, waar we in beland waren, is mede door de hulp van jouw-advocaten (Luc) hierdoor naar tevredenheid opgelost.

Kees Machielsen

Bijzonder tevreden

Bijzonder tevreden over het professioneel juridisch advies, de slagvaardigheid van Roos van den Berkmortel en haar vasthoudendheid. Ik kan Jouw Advocaten van harte aanbevelen!

Marcel Leppelink

Positief

Bij uw advocaten kantoor ben ik geholpen door mevrouw Roos van den Berkmortel. Mijn ervaring met haar, betreft mijn zaak met Achmea, is heel positief en aangenaam. Haar manier van werken spiegelt heel goed wat jullie als organisatie ( Jouw Advocaten) willen uitstralen; namelijk: klantgerichte houding/ benadering, luisterend oor en vooral integer en slagvaardig. Door deze ervaring zal ik zeker jullie advocaten kantoor aan derden adviseren .

Ramin Delfani

Vakkundig

Bij Jouw Advocaten werken kundige mensen die service hoog in het vaandel hebben staan. Het contract met een van onze samenwerkingspartners heeft hierdoor een upgrade gekregen tegen hele redelijke kosten.

Centrum Management Maastricht

Snel

Snel, deskundig, oprecht, duidelijk en eerlijk advies van Roos van den Berkmortel en Luc Delahaye over een arbeidsrechtelijke kwestie. Voor iedereen die juridische hulp nodig heeft, zeer zeker aan te bevelen!

Loek Limpens

Uitstekende Ervaring

Uitstekende ervaring gehad met jouw advocaten. Intake was vlot en gemakkelijk, de communicatie prima en de verleende diensten, voor zover ik kan beoordelen, helemaal top. Ik ben zeer tevreden!

Robin Heemstra

Uitstekend bijgestaan

Hoewel rechtsbijstand inschakelen voor mij heel intimiderend leek viel het allemaal heel erg mee! Jouw Advocaten hebben mij uitstekend bijgestaan in een onprettige situatie zodat ik er toch positief uit ben gekomen. Ik zou geen seconde aarzelen hun opnieuw in te schakelen in de toekomst (Maar hopelijk zal dat niet nodig zijn!).

Maxim Lardinois

Fijne samenwerking

Zeer fijne samenwerking met Luc Delahaye en zijn team en een meer dan geslaagde uitkomst! Scherp, gefocust en kritisch gedurende het proces en vooral duidelijk en realistisch over het te verwachten resultaat. Het zijn inderdaad jouw advocaten!

Jeroon Joordens