Wat als ik mijn huur niet meer kan betalen?

De gevolgen van het coronavirus doen zich (helaas) al overal voelen. Zo zijn de horecazaken al enige tijd gesloten en hebben daarna ook kappers, schoonheidsspecialisten en andere beroepsbeoefenaars waarbij contact onvermijdelijk is hun zaak al moeten sluiten. Andere bedrijven, bijvoorbeeld winkels, hebben ervoor gekozen om hun zaak te sluiten of draaien op halve kracht.

Het gevolg laat zich raden: uw omzet daalt aanzienlijk. De (vaste) kosten, waaronder uw huur, lopen echter gewoon door. Het gevolg hiervan is dat er liquiditeitsproblemen kunnen ontstaan en u uw  huur niet langer kan betalen. Wat kunt u als huurder of verhuurder doen in een dergelijke situatie?

Uitgangspunt is en blijft de huurovereenkomst

Het uitgangspunt is dat de gemaakte afspraken beide partijen binden. Dit betekent dat zowel huurder als verhuurder gebonden zijn aan de huurovereenkomst en de daarin gemaakte afspraken dienen na te komen. DIt heeft tot gevolg dat u als huurder uw huur in beginsel dan ook gewoon dient te betalen. Op dit uitgangspunt zijn wellicht een aantal uitzonderingen. Met nadruk op wellicht omdat er nog geen specifieke rechtspraak is omtrent een vergelijkbare casus.

Een beroep doen op overmacht

Kan het coronavirus een beroep op overmacht rechtvaardigen? Meer in het bijzonder: kunt u een beroep doen op overmacht ten aanzien van de verplichting tot betaling van de huur?

De heersende gedachte is dat het niet kunnen betalen van een huur in principel geen beroep op overmacht rechtvaardigt. Er gaan nu echter wel wat geluiden op dat dit wellicht verandert gelet op het uitzonderlijke karakter van het coronavirus en de gevolgen daarvan.

Denk bijvoorbeeld aan ondernemers die op grond van overheidsmaatregelen verplicht hun horecazaak of andere onderneming hebben moeten sluiten. Als gevolg hiervan kunnen zij de huur niet meer betalen. U zou kunnen stellen dat dit overmacht oplevert omdat de voornoemde maatregelen niet verweten kunnen worden aan de huurder (maar van de andere kan natuurlijk ook niet aan de verhuurder) en dat dit een beroep op overmacht kan rechtvaardigen.

Of dit ook wellicht het geval is wanneer u er zelf voor kiest om uw onderneming te sluiten, zonder dat u daartoe verplicht bent, ligt minder voor de hand. Er kunnen echter omstandigheden zijn die ook dan een beroep op overmacht mogelijk maken.

Onvoorziene omstandigheden

Een beroep op onvoorziene omstandigheden lijkt meer kansen te bieden. Op grond van artikel 6:258 BW kut u de rechter vragen een overeenkomst te wijzigen of geheel of gedeeltelijk te ontbinden. De rechter kan dat doen wanneer er sprake is van onvoorziene omstandigheden die van zodanige aard zijn dat het ongewijzigd in stand laten van de overeenkomst naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is ten aanzien van de desbetreffende partij.

Uit de praktijk blijkt dat rechters in het verleden niet snel een beroep op onvoorziene omstandigheden hebben gehonoreerd. Dit omdat heel veel zaken die zich kunnen voordoen doorgaans simpelweg tot het ondernemingsrisico van de huurder behoren.

De coronacrisis zou echter mogelijkerwijs wel als een dergelijke onvoorziene omstandigheid gezien kunnen worden. Het betreft namelijk een crisis als gevolg van een omstandigheid die huurder en verhuurder niet voorzien hebben, waarvan de gevolgen ernstig zijn en waarvan geen van beide partijen enig verwijt treft.

Daarbij dient wel rekening gehouden te worden met het feit dat artikel 6:258 BW een artikel betreft waarbij de redelijkheid en billijkheid een belangrijke rol spelen. Dit gegeven is relevant omdat iedereen (dus ook de verhuurder) overvallen wordt door de crisis en daardoor ook geraakt wordt wanneer de huurprijs niet meer geldt. Verder is van belang dat de crisis niet aan de huurder, maar ook niet aan de verhuurder te wijten is.

Het is onder die omstandigheden dan ook niet redelijk om middels artikel 6:258 BW de risico’s enkel voor rekening en risico van één partij te brengen. Het ligt meer voor de hand om deze te delen. In het algemeen wordt ook wel aangenomen dat er een heronderhandelingsplicht zou voortvloeien uit de coronacrisis, waarbij huurder en verhuurder in beginsel het nadeel dat voortvloeit uit de crisis gelijkelijk dienen te delen.  

Een oplossing die middels artikel 6:258 BW gerealiseerd kan worden is een opschorting van de huur. De huur hoeft niet direct betaald te worden, maar dient later alsnog betaald te worden. Andere mogelijkheden zijn een tijdelijke verlaging van de huurprijs of een vrijstelling van voorschotten op servicekosten, etc.

Aanspraken maken op gebrek

Wanneer er sprake is van een gebrek aan het gehuurde dan kunt u als huurder onder omstandigheden een beroep doen op een vermindering van de huurprijs vanwege dat gebrek (artikel 7:204 BW).

Op grond van artikel 7:204 BW is er sprake van een gebrek als er sprake is van een staat of eigenschap van het gehuurde of een andere niet aan u toe te rekenen omstandigheid, waardoor de verhuurder niet het genot kan verschaffen dat u van het gehuurde mocht verwachten.

U zou kunnen stellen dat wanneer u uw onderneming verplicht dient te sluiten op grond van een overheidsmaatregel er sprake is van een gebrek. Hiervoor is wel vereist dat het gebrek niet volgens de in het verkeer geldende opvattingen voor uw rekening komt. Over het antwoord op deze vraag kan gediscussieerd worden. Wanneer er echter sprake is van een gebrek kan er aanspraak gemaakt worden op huurprijsverlaging. Wanneer er sprake is van een “vrijwillige sluiting” is de kans dat er sprake is van een gebrek veel minder groot.

Wat heeft u met elkaar afgesproken?

Uiteraard is het ook steeds van belang om te bekijken wat u met de verhuurder heeft afgesproken. De contractuele afspraken kunnen namelijk van invloed zijn op de mogelijkheden die de huurder en verhuurder hebben. Overigens geldt dat deze contractuele afspraken niet steeds heilig hoeven te zijn. Een beroep op een bepaalde contractuele bepaling kan een partij namelijk ontzegd worden wanneer een beroep daarop naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is.

Ga samen met elkaar om tafel

Voordat u direct de juridische weg inslaat doet u er verstandig aan om in overleg te treden met de verhuurder en samen te kijken of er een oplossing bereikt kan worden. Huurder en verhuurder hebben daarbij ook een wederzijds belang. Immers, indien uw onderneming als gevolg van de coronacrisis failliet gaat, dan ontvangt de verhuurder ook geen huur meer.

Anderzijds geldt dat de verhuurder ook aan zijn verplichtingen moet kunnen voldoen. Samen zult u daarom  oog hebben voor de wederzijds betrokken belangen en bekijken of u een oplossing kunt bereiken die daaraan recht doet. Lukt dat niet, dan kunnen de hiervoor genoemde juridische grondslagen soelaas bieden.

Als ondernemer heeft u ongetwijfeld vragen welke juridische gevolgen de coronacrisis heeft voor u, uw bedrijf én medewerkers. Leg uw vraag gerust aan ons voor. Met onze speciale coronadesk bieden wij u een gratis helpende hand.

GEWOOn.GOED

ZIJ LEVEREN KEIHARD BEWIJS

Inhoudelijk sterk

Deskundige begeleiding en vooral korte communicatielijnen zijn de positieve ervaringen die ik heb met JOUW Advocaten. Dank aan Luc Delahaye voor de professionele wijze waarop je e.e.a. tot een positief resultaat hebt weten te brengen

Peter Bouwels

Laagdrempelig

De hulp bij ons probleem hebben we als zeer prettig ervaren. De contacten waren laagdrempelig. In een aantal discussies werd deskundig en eerlijk advies gegeven. De lastige situatie, waar we in beland waren, is mede door de hulp van jouw-advocaten (Luc) hierdoor naar tevredenheid opgelost.

Kees Machielsen

Bijzonder tevreden

Bijzonder tevreden over het professioneel juridisch advies, de slagvaardigheid van Roos van den Berkmortel en haar vasthoudendheid. Ik kan Jouw Advocaten van harte aanbevelen!

Marcel Leppelink

Positief

Bij uw advocaten kantoor ben ik geholpen door mevrouw Roos van den Berkmortel. Mijn ervaring met haar, betreft mijn zaak met Achmea, is heel positief en aangenaam. Haar manier van werken spiegelt heel goed wat jullie als organisatie ( Jouw Advocaten) willen uitstralen; namelijk: klantgerichte houding/ benadering, luisterend oor en vooral integer en slagvaardig. Door deze ervaring zal ik zeker jullie advocaten kantoor aan derden adviseren .

Ramin Delfani

Vakkundig

Bij Jouw Advocaten werken kundige mensen die service hoog in het vaandel hebben staan. Het contract met een van onze samenwerkingspartners heeft hierdoor een upgrade gekregen tegen hele redelijke kosten.

Centrum Management Maastricht

Snel

Snel, deskundig, oprecht, duidelijk en eerlijk advies van Roos van den Berkmortel en Luc Delahaye over een arbeidsrechtelijke kwestie. Voor iedereen die juridische hulp nodig heeft, zeer zeker aan te bevelen!

Loek Limpens

Uitstekende Ervaring

Uitstekende ervaring gehad met jouw advocaten. Intake was vlot en gemakkelijk, de communicatie prima en de verleende diensten, voor zover ik kan beoordelen, helemaal top. Ik ben zeer tevreden!

Robin Heemstra

Uitstekend bijgestaan

Hoewel rechtsbijstand inschakelen voor mij heel intimiderend leek viel het allemaal heel erg mee! Jouw Advocaten hebben mij uitstekend bijgestaan in een onprettige situatie zodat ik er toch positief uit ben gekomen. Ik zou geen seconde aarzelen hun opnieuw in te schakelen in de toekomst (Maar hopelijk zal dat niet nodig zijn!).

Maxim Lardinois

Fijne samenwerking

Zeer fijne samenwerking met Luc Delahaye en zijn team en een meer dan geslaagde uitkomst! Scherp, gefocust en kritisch gedurende het proces en vooral duidelijk en realistisch over het te verwachten resultaat. Het zijn inderdaad jouw advocaten!

Jeroon Joordens